Salutare,
Ne apropiem de finalul unei veri fierbinți din mai multe puncte de vedere. Dincolo de aspectele de ordin climatic, ne referim cu precădere la cele din spectrul economic: eliminarea plafonării prețului la energia electrică, majorarea TVA la 21% (în cazul turismului, cotele reduse au fost comasate la 11% ), dublarea impozitului suplimentar pentru instituțiile de credit și o serie de alte măsuri de austeritate. Iar lista nu se va opri aici…
Indiferent de context, e bine să ne păstrăm tonusul. Și, ca să-ți arătăm că moralul nostru rămâne ridicat, o să-ți pregătim la finalul fiecărei luni newsletter-ul “The Business of Being #Happy” – nimic altceva decât o invitație la reflecție care va merge dincolo de granițele industriei de travel management. Iată ce am selectat pentru ediția de debut.

MARKET PULSE
![]() Călătoriile de afaceri nu sunt simple cheltuieli, ci investiții strategice menite să stimuleze veniturile și profitabilitatea, aflăm dintr-un studiu relativ recent al Global Business Travel Association (GBTA). La modul concret, companiile americane riscă să piardă vânzări potențiale de peste 2,4 trilioane de dolari (nu, nu e o eroare de redactare), din cauză că subinvestesc în business travel. Cu toate că sectorul și-a revenit semnificativ după pandemie, cheltuielile reale pentru travel & entertainment (T&E) în SUA rămân cu 66 de miliarde de dolari sub nivelul din 2019. O creștere modestă de doar 8,3% a investițiilor în T&E ar putea genera un avans de 6% al vânzărilor. |
Dacă vrei o perspectivă aeriană asupra industriei aviatice și de travel, poți analiza evoluția ETF-ului U.S. Global Jets. Acest fond tranzacționabil, cu active de peste 835 de milioane de dolari, include în portofoliu operatori aerieni precum United Airlines, Delta Air Lines, American Airlines sau Southwest Airlines. În plus, deține – cu o pondere mult mai redusă – și acțiuni ale unor jucători din zona de travel, cum ar fi TripAdvisor și Booking Holdings, dar și ale unor producători de aeronave, precum Boeing și Airbus. |

![]() Dacă vrei o perspectivă aeriană asupra industriei aviatice și de travel, poți analiza evoluția ETF-ului U.S. Global Jets. Acest fond tranzacționabil, cu active de peste 835 de milioane de dolari, include în portofoliu operatori aerieni precum United Airlines, Delta Air Lines, American Airlines sau Southwest Airlines. În plus, deține – cu o pondere mult mai redusă – și acțiuni ale unor jucători din zona de travel, cum ar fi TripAdvisor și Booking Holdings, dar și ale unor producători de aeronave, precum Boeing și Airbus. |
De remarcat că industriei aviatice i-a fost luată o piatră de pe aripi în urma acordului comercial Trump-UE de la final de iulie, care elimină taxele vamale pentru avioane și componente, conform Business Insider. Totul vine după ce războiul comercial le-a dat inițial serioase bătăi de cap producătorilor și operatorilor aerieni. |
![]() n vreme ce operatorul aerian low-cost Wizz Air a anunțat că își va închide operațiunile din Abu Dhabi începând cu 1 septembrie, Etihad Airways, compania aeriană națională a Emiratelor Arabe Unite, va deschide șapte noi rute pentru a impulsiona traficul către și dinspre capitala Abu Dhabi, inclusiv o conexiune directă cu Bucureștiul. (Complementar, flydubai va introduce din 19 septembrie o cursă directă Iași-Dubai.) Wizz Air renunță la parteneriatul cu Abu Dhabi Developmental Holding Company după șase ani de operare, întrucât cei doi ani de instabilitate în Orientul Mijlociu i-au anulat orice șansă reală de a deveni profitabilă, potrivit Reuters. Compania urmează să-și concentreze eforturile pe piața de origine – Europa Centrală și de Est. Să ne amintim că, odată cu escaladare conflictului dintre Israel și Iran, numeroase companii aeriene care tranzitau regiunea pentru zborurile spre Europa și America de Nord au fost nevoite să ia în calcul rute alternative, după cum relata Skift.com în iunie. Chiar și întârzieri aparent minore, de doar 20–30 de minute, pot duce la pierderea conexiunilor. Etihad Airways, în schimb, demonstrează o toleranță mai mare la riscul regional și își urmează fără ezitare strategia de a transforma Abu Dhabi într-un hub global de anvergură. Până în luna iulie, compania lansase deja aproape 30 de rute noi – inclusiv cele șapte anunțate recent – doar în 2025, conform Gulf Business. |

TRAVEL & AI
![]() FCM Travel, unul dintre liderii globali ai industriei de travel management, cu amprentă semnificativă în aproape o sută de țări – inclusiv în România, prin parteneriatul cu Happy Tour – a anunțat în cursul verii relansarea asistentului său virtual inteligent Sam. |
În plus, “nu este vorba doar despre a răspunde la întrebări, ci despre a crea un partener de drum care îți înțelege preferințele, simplifică sarcinile complexe și îmbunătățește fiecare etapă a călătoriei”, a spus John Morhous, Global Chief Experience Officer în cadrul FCM Travel. “Într-o mare de opțiuni asemănătoare (a sea of sameness), Sam oferă o alternativă reală, oferindu-le clienților, agenților de rezervări și managerilor posibilitatea de a se concentra pe ceea ce contează cu adevărat. Și, dacă ne permiți un scurt moment de autopromovare, te invităm să ne dai o mână de ajutor: susține Happy Tour – FCM România pentru a fi desemnată și în acest an cea mai relevantă companie de travel management de pe plan local la World Travel Awards. Am câștigat acest titlu în ultimii patru ani și ne dorim să continuăm această bună tradiție. Votul este deschis până pe 7 septembrie. Îți poți exprima susținerea aici. |
![]() La fel ca în cazul oamenilor, spiritul marilor branduri nu moare niciodată. La mai bine de două decenii după ce și-a închis porțile, Ansett – al doilea cel mai mare operator aerian din Australia între 1936 și 2002 – a renăscut în cursul verii. De această dată însă, nu ca linie aeriană, ci sub forma unei platforme de travel bazate pe inteligență artificială, conform News.com.au. Antreprenorul australian Constantine Frantzeskos a preluat marca Ansett după ce aceasta a expirat. Noua platformă se bazează pe modele de limbaj avansate, sisteme de recomandare și algoritmi de estimare a prețurilor. Iată cum, uneori, nostalgia – chiar dacă Frantzeskos evită acest termen – poate coexista foarte bine cu tehnologia de ultimă generație. |

EXPERT INSIGHT
![]() America devine o țară din ce în ce mai greu accesibilă turiștilor, după ce administrația Trump au anunțat introducerea, începând cu 1 octombrie 2025, așa-numitei “taxe de integritate a vizei”. Aceasta s-ar putea ridica la cel puțin 250 de dolari și se va aplica vizitatorilor care au nevoie de viză non-imigrant pentru a intra în SUA. Călătorii din țările incluse în programul Visa Waiver nu vor fi afectați, notează Europa Liberă România. |
Pentru turiștii români, situația este cu atât mai complicată. După o scurtă perioadă de entuziasm – pe 10 ianuarie, România a primit unda verde pentru includerea în programul Visa Waiver – a urmat lovitura de grație: pe 25 martie, cu doar câteva zile înainte ca programul să devină operațional, noua administrație de la Washington a decis suspendarea acestuia. Inutil de menționat că taxa stârnit controverse și în Statele Unite. U.S. Travel Association a criticat măsura, considerând-o o barieră financiară ce ar putea majora costurile pentru obținerea vizei cu aproape 150%. De cealaltă parte, autoritățile americane estimează că vor obține venituri suplimentare în valoare de aproape 30 de miliarde de dolari în următorul deceniu. To be continued. |

BLEISURE & ART
![]() Arta de a îmbina utilul (business) cu plăcutul (leisure) în turismul de afaceri – pe scurt, bleisure – se impune ca unul dintre trendurile care definesc anul 2025, alături de inteligența artificială sau soluțiile integrate de travel & expense management. Bleisure înseamnă mai mult decât o tendință – este o piață în plină expansiune, estimată să ajungă la aproape 750 de miliarde de dolari la nivel global până în 2032. Potrivit Navan (fostul TripActions), un unicorn american din industria de travel management, segmentul bleisure ar putea crește cu o rată anuală compusă de aproape 9%. |

![]() După mai multe amânări, Marele Muzeu Egiptean – o investiție de un miliard de dolari – își va deschide porțile pe 1 noiembrie, potrivit France 24. Amplasat pe un teren de 50 de hectare, în imediata vecinătate a piramidelor din Giza, muzeul găzduiește comorile lui Tutankhamon, alături de peste 100.000 de artefacte antice egiptene. Autoritățile de la Cairo susțin că va fi cel mai mare muzeu din lume dedicat unei singure civilizații și estimează că va atrage în jur de 5 milioane de vizitatori pe an – a adevărată mană cerească pentru turism, una dintre principalele surse de valută ale Egiptului. Proiectul a fost întârziat de o serie de factori, precum tensiunile geopolitice din Orientul Mijlociu și pandemia de Covid-19. |
![]() Ca orice alt gen al scrisului, literatura de călătorie are propriile sale cărți clasice. Una dintre acestea este “The Vagabond’s Way: 366 Meditations on Wanderlust, Discovery, and the Art of Travel”, apărută în 2022 sub semnătura jurnalistului și eseistului american Rolf Potts. În linii mari, volumul invită la o redescoperire a călătoriei printr-o lentilă filosofică, ca alternativă la perspectiva predominant comercială a turismului contemporan. Altfel spus, călătoriile ar trebui privite ca “un act care atinge fiecare aspect al ființei noastre”, nu ca “un decor strălucitor pentru ambițiile noastre de lifestyle.” “The Vagabond’s Way” conține 366 de meditații scurte – câte una pentru fiecare zi a unui an bisect – presărate cu aforisme și referințe culturale, precum această reflecție semnată de Johann Wolfgang von Goethe: “Ceea ce urmăresc în această călătorie minunată (o vizită în Italia, la final de secol XVIII) nu este să mă amăgesc, ci să mă descopăr pe mine însumi în lucrurile pe care le privesc.” Nu te lăsa intimidat(ă) – lectura este cât se poate de accesibilă. |

TRAVEL TIPS
![]() Noile tehnologii de scanare vor permite aeroporturilor din Europa să renunțe la mult contestata regulă care interzice transportul în bagajul de mână a recipientelor cu lichide mai mari de 100 ml, semnalează Euronews. Restricția a fost introdusă în urmă cu aproape două decenii, după ce autoritățile britanice au dejucat un complot terorist ce viza detonarea mai multor avioane transatlantice cu ajutorul unor lichide explozive ascunse în recipiente obișnuite, precum sticlele de suc. Un prim sistem de scanare a fost deja testat cu succes și aprobat de European Civil Aviation Conference (ECAC), organismul cu care colaborează Comisia Europeană pentru a găsi o soluție tehnică viabilă în vederea eliminării restricției pentru recipientele cu o capacitate de până la doi litri. Totuși, nu toate aeroporturile din Europa dispun de aceste tehnologii, mai costisitoare decât sistemele convenționale. |
![]() Autoritățile din Turcia iau în calcul – nu pentru prima dată – eliminarea popularelor sejururi all-inclusive pentru a reduce risipa alimentară. Concret, circa 23 de milioane de tone de alimente sunt irosite anual, potrivit Turkish Waste Prevention Foundation, citată de Dairy News Today. Un organism guvernamental pregătește un raport prin care propune înlocuirea sistemului “all-inclusive” cu unul “à la carte”, document ce urmează să fie prezentat parlamentului. Nu este vorba doar despre cantitatea uriașă de mâncare aruncată – apropo, se irosesc zilnic aproximativ 12 milioane de pâini –, ci și despre faptul că această risipă contribuie la majorarea prețurilor alimentelor. Pe de altă parte, turismul, susținut de modelul all-inclusive, reprezintă unul dintre pilonii economiei turcești. Estimările arată că, anul acesta, sectorul va genera peste 130 de miliarde de dolari, echivalentul a peste 10% din Produsul Intern Brut. Ceea ce se câștigă pe o parte se poate pierde pe alta… |
Dacă ai găsit utile ideile de mai sus, recomandă acest newsletter unui prieten. |